Untitled-3tc6y

سیم کشی سانترال

دستگاهی است که می تواند به مدیریت خطوط شهری کمک کند و از بهم ریختگی تماس ها جلوگیری کند. هر کسب و کاری می تواند با استفاده از دستگاه سانترال، با چند خط شهری، سیستم تلفن داخلی تشکیل دهد تا تمامی پرسنل به خطوط شهری و تلفن به راحتی دسترسی داشته باشند. این دستگاه می تواند کمک شایانی به بهبود ارتباط تلفنی با مشتری و حتی ارتباطات بین کارمندان شود.

مدل های مختلفی از دستگاه سانترال وجود دارد که هر کدام امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می دهند. دستگاه های کم ظرفیت مناسب برای شرکت های کوچک هستند و دستگاه های پر ظرفیت مناسب برای ارگان ها و کارخانجات بزرگ هستند. علاوه بر این، دستگاه های تحت شبکه هم در بازار وجود دارند که بیشتر مناسب برای شرکت هایی هستند که چند شعبه مختلف دارند.
یکی از مهمترین نکاتی که باید قبل از نصب، راه اندازی و برنامه ریزی دستگاه سانترال مورد توجه قرار گیرد، رعایت کابل کشی اصولی است.

برای ارتباطات مخابراتی معمولا از کابل های چند زوجی استفاده می شود که از ۱ زوج شروع می شوند. در کابل هایی که تعداد زوج آنها زیاد است، هر ۲۵ زوج آن در یک گروه با نوار رنگی که دور آنها پیچده می شود دسته بندی می شوند.

۵ رنگ اصلی و ۵ رنگ فرعی در این نوع کابل ها وجود دارد.

رنگ های اصلی:

سفید – قرمز – مشکی – بنفش – زرد

رنگ های فرعی:

آبی – نارنجی – سبز – قهوه ای – طوسی
نحوه پیچیدن آن ها بدین گونه است: (سفید،آبی) (سفید،نارنجی) (سفید،سبز) (سفید،قهوه ای) (سفید،طوسی) (قرمز،آبی) (قرمز،نارنجی) (قرمز،سبز) (قرمز،قهوه ای) (قرمز،طوسی)و …
داخلی های سانترال به سه دسته کلی تقسیم می شوند:
• داخلی هایبرید(۲ سیم)
• داخلی دیجیتال (۴ سیم)
• داخلی آنالوگ(۲ سیم)
زوج سیم های مربوط به داخلی ها را از مرکز تلفن تا کابل آنفولان و سپس تا پست مخابراتی و نهایتا از پست تا پریز تلفن کاربر کابل کشی می کنیم.

تلفن ماهواره ای

تکنولوژی تلفن های همراه هر روز با سرعت بیشتری به جلو پیش می رود. محصولی که چند سال قبل در ابعاد و وزن یک آجر ساخته شده و فقط قادر به برقراری تماس تلفنی بود، اکنون به ابزاری هوشمند بدل گشته که تقریباً هیچ محدودیتی را نمی توان برای آن متصور شد.

البته یک مشکل بزرگ پیش روی موبایل ها وجود دارد، و آن هم سیگنال شبکه است. موبایل ها به دکل های سلولی وابسته اند تا با شدت سیگنالی متغیر به آنها متصل می گردند، اما در جایی که تلفن های سلولی عمل نمی کنند، مزیت تلفن های ماهواره ای به چشم خواهد آمد .

تلفن های ماهواره ای در هر جایی قابل استفاده هستند و امکان برقراری تماس از هر مکانی را فراهم می سازند، زیرا زیرساخت ارتباطی آنها به سطح زمین وابسته نیست. تلفن های ماهواره ای به شبکه سلولی زمینی وصل نمی شوند، بلکه داده ها را مستقیماً با ماهواره های قرار گرفته در مدار زمین رد و بدل می سازند.
این جهش تکنولوژیک، توانست سَت فون ها را از قید و بند همتایان زمینی شان رها سازد. بنابراین می توان از تلفن های ماهواره ای در مناطق بسیار دور افتاده و کم جمعیت یا کشورهای فقیر و همچنین سرزمین های دچار بلاهای طبیعی استفاده کرد.

در حوزه سیستم های ماهواره ای، معمولاً لفظ تلفن به کار نمی رود و بیشتر به آنها ترمینال می گویند. اما فارغ از نام، این دیوایس ها برای برقراری ارتباط کاربر با ماهواره کاملاً ضروری هستند.

همانند تلفن های همراه، ترمینال ها نیز کارکردهای پایه ای موبایل ها را خواهند داشت، اما اگرچه ابعاد و وزنی بسیار بیشتر از تلفن های همراه دارند، قابلیت های آنها چندان پیشرفته نیست. در واقع سَت فون ها یک تلفن ساده به شمار می روند که عمدتاً برای برقراری تماس یا ارسال پیام های صوتی کوتاه به کار گرفته می شوند.
گفتنیست بیشتر موبایل های کنونی نیز قادرند با ماهواره ها ارتباط برقرار سازند، اما این عملکرد یک سویه بوده و صرفاً برای دریافت سیگنال های ماهواره های موقعیت یاب جهانی یا GPS استفاده می شود. در مقابل تلفن ماهواره ای می تواند ارتباط صوتی و دیتا را بر اساس لینک ماهواره ای ایجاد کند.

در ادمه به بررسی مزیت های سیستم ماهواره ای در مقایسه با شبکه های سلولی زمینی می پردازیم، و تفاوت بین انواع مختلف سَت فون ها را بررسی خواهیم کرد.