اهداف و کاربرد های شبکه چیست‎

ویژگی های سیستم اعلام حریق
ویژگی های سیستم اعلام حریق
می 5, 2019
پریز هوشمند چیست و چه کاربردی دارد‎-a
پریز هوشمند چیست و چه کاربردی دارد‎
می 18, 2019
اهداف و کاربرد های شبکه چیست

اهداف و کاربرد های شبکه چیست

به مجموعه ای از چند کامپیوتر مستقل یا اجزا کامپیوتری که با یکدیگر مربوط می باشند و ما بین آنها انتقال داده انجام می گردد یک شبکه کامپیوتری می گویند.
مستقل بودن کامپیوترها: هر کامپیوتر به تنهایی و بدون نیاز به حضور در شبکه بتواند عملکرد عادی خود را داشته باشد
اجزا کامپیوتر می توانند چاپگرها، اسکنرها و… باشند. هدف اصلی شبکه های کامپیوتری عمل انتقال داده است.

شبکه مبتنی بر سرویس دهنده: 

در این شبکه ، یک کامپیوتر بعنوان سرویس دهنده کلیه فایل ها ونرم افزارهای اشتراکی نظیر واژه پرداز ها، کامپایلرها ، بانک های اطلاعاتی وسیستم عامل شبکه را در خود نگهداری می کند. یک کاربر می تواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کرده وفایل های اشتراکی را از روی آن به ایستگاه خود منتقل کند.

شبکه داخلی Work group:

در این شبکه تمام کامپیوتر ها به صورت جداگانه عمل نموده تحت کنترل مرکزی قرار ندارند. هر چند این امکان وجود دارد که کاربران را بصورت جداگانه محدود نمود اما این کار در صورت کثرت کاربران بسیار زمان بر خواهد بود. در این نوع شبکه نیز مانند دیگر شبکه ها امکان اشتراک گزاری منابع سیستم (فایل ها، پرینتر و غیره…) وجود دارد.

 

شبکه محلی LAN:

شبکه LAN مخفف Local Area Network است؛ شبکه LAN شبکه‌ای با سرعت بالا است که به منظور برقراری ارتباط و مبادله داده‌ها بین کامپیوترها در یک محدوده جغرافیایی کوچک، مثل یک اداره، یک ساختمان و یا یک طبقه از یک برج طراحی شده است.

 

شبکه گسترده یا WAN:

که مخفف Wide Area Network می‌باشد؛ این NETWORK، جهت مبادله اطلاعات بین فواصل بسیار دور استفاده می‌شود. این شبکه ناحیه جغرافیایی وسیعی مانند کل یک کشور، کل یک قاره را در بر می‌گیرد . شبکه های WAN ممکن است از خطوط استیجاری شرکت مخابرات و یا ماهواره‌های مخابراتی جهت مبادله اطلاعات استفاده کنند.

دیدگاه ها بسته شده است