نکات مهم درباره امنیت شبکه

ترسیم و راه اندازی تاسیسات برق ساختمان
ترسیم و راه اندازی تاسیسات برق ساختمان‎
می 21, 2019
نسلی نو از دوربین های مداربسته‎
نسلی نو از دوربین های مداربسته‎
می 28, 2019
نکات مهم درباره امنیت شبکه

نکات مهم درباره امنیت شبکه

امنیت شبکه را یاد بگیریم و با جدیت به اصول عمل کنید.

نمی خواهم در مورد اهمیت توجه به دانش و تکنیک امنیت شبکه سخن بگویم ؛ کتابها ؛ مقالات ؛ سمینارها و نشستهای زیادی در زمینه امنیت شبکه چاپ می شود یا برگزار می شود، گهگاهی مقالات در دست در مورد امنیت شبکه را بخوانید .
گفته می شود که کاربری با کامپیوتر در زندگی متخصصین که روز و شب با کامپیوتر هستند تاثیر می گذارد یکی از این موارد نگاه مشکوکانه به تمام مسایل است ؛ باور کنید آنقدر در رعایت امنیت شبکه وسواس به خرج می دهند که در زندگی اشان هم تاثیر دارد و گاهی باعث تعجب یا حتی آزار اطرافیانشان می شوند ؛ به یاد داشته باشید که رعایت مو به مو مسایل امنیت شبکه امری انکار ناپذیر است اینکه در زندگی خود به کار ببرید من که پدرشما نیستم ؛ اما بعنوان یک مشاور شبکه توصیه می کنم که حتمی سعی کنید دانش خود در زمینه امنیت شبکه را به روز نگه دارید و کمی آن را جدی گرفته و در تمام مراحل کار با کامپیوتر به کار ببرید حتی اگر یک کاربر عادی و فاقد اطلاعات مهم برروی کامپیوتر باشید ؛ وقتتان مهم است که لااقل با ویروسی شدن کامپیوتر باید صرف کنید؛ دارایی مجازی مانند شناسه کاربری ؛ پست الکترونیکی ؛ وبلاگ ؛ شماره عضویت کلوپ مجازی ؛ مطالبی است که از دست دادنشان خوش ایند نیست پس بیاموزیم.

محافظت از سیستم در برابر نفوذ با استفاده از Firewall (دیواره آتش)

حفاظ دیواری مجازی بین سیستم کامپیوتری و دنیای بیرون ایجاد می کند. این محصول به دو صورت نرم افزاری و سخت افزاری تولید می شود و برای حفاظت کامپیوترهای شخصی و نیز شبکه‌ها به کار می رود. حفاظ داده های غیر مجاز و یا داده هایی که به صورت بالقوه خطرناک می‌باشند را فیلتر کرده و سایر اطلاعات را عبور می دهد. علاوه بر این حفاظ در شرایطی که کامپیوتر به اینترنت وصل است، مانع دسترسی افراد غیرمجاز به کامپیوتر می شود.

استفاده از نرم افزارهای محافظتی (آنتی ویروس ها) و به روز نگه داشتن آنها

از وجود ضدویروس بر روی دستگاه خود اطمینان حاصل کنید. این نرم افزارها برای محافظت از کامپیوتر در برابر ویروس های شناخته شده به کارمی روند و در صورت استفاده از آنها کاربر نیاز به نگرانی در مورد ویروس ها نخواهد داشت. در شرایطی که روزانه ویروس های جدید تولید شده و توزیع می شوند، نرم افزارهای ضدویروس برای تشخیص و از بین بردن آنها باید به صورت منظم به روز شوند.

برای این کار می توان به سایت شرکت تولید کننده ضدویروس مراجعه کرد و اطلاعات لازم در مورد نحوه به روز رسانی و نیز فایل های جدید را دریافت نمود. عموما نرم افزارهای ضدویروس ابزار های به روز رسانی و زمان بندی این فرایند را در خود دارند. برای مطالعه بیشتر در مورد ویروس ها و آشنایی با طرز کار و قابلیت های ضدویروس ها به سایت گروه امداد امنیت کامپیوتری ایران مراجعه نمایید.

 

باز نکردن پیام های دریافتی از منابع ناشناس

این قانون ساده را پیروی کنید، «اگر فرستنده نامه را نمی شناسید، نسبت به نامه و پیوست‌های آن بسیار با دقت عمل نمایید». هرگاه یک نامه مشکوک دریافت کردید، بهترین عمل حذف کل نامه همراه با پیوست های آن است.
برای امنیت بیشتر حتی اگر فرستنده نامه آشنا باشد هم باید با احتیاط بود. اگر عنوان نامه نا آشنا و عجیب باشد، و بالاخص در صورتی که نامه حاوی لینک های غیرمعمول باشد باید با دقت عمل کرد. ممکن است دوست شما به صورت تصادفی ویروسی را برای شما فرستاده باشد. ویروس “I Love You” دقیقا به همین صورت میلیون ها کامپیوتر را در سراسر دنیا آلوده نمود. تردید نکنید، نامه های مشکوک را پاک نمایید.

دیدگاه ها بسته شده است